dilluns, 17 de desembre de 2012

ENTREVISTA A MÀRIUS SERRA

Ja fa unes setmanes dues alumnes del centre van tenir l'oportunitat de rallar amb Màrius Serra tot aprofitant que havia vingut a Ferreries en motiu de la Fira del Llibre en Català. Després de la xerrada tan entretinguda de Màrius sobre paraules menorquines -no oblidem que l'escriptor és un enamorat de la llengua- na Cate Gol i na Roser Maria li van fer una entrevista. 
Des d'aquí volia agrair l'amabilitat i el tracte senzill de Màrius Serra i la feina tan ben feta de les dues alumnes.
Esper que us agradi.




ENTREVISTA   A MÀRIUS SERRA
Dia 3 de Novembre, dues alumnes de 2n d’ESO vam tenir es privilegi de poder entrevistar a en Màrius Serra. Li vam fer unes quantes preguntes interessants i per acabar, li férem una petita prova.
Quins llibres recordes de quan eres jove?
Jo recordo, sobretot, haver començat a llegir llibres de grans; és a dir, sí que me’n donaven de Los Hollister, Los Cinco, que eren unes novel·les d’aventures, però de seguida volia passar a llegir llibres de grans. El que recordo més és L’Illa del tresor, una aventura complicada de llegir! La recordo amb passió.
A través de qui vas arribar a sa lectura?
Va ser a través de l’escola, però no ben bé per llegir allò que em deien, sinó perquè vaig agafar algun autor o alguna cosa d’un professor de literatura que no era de classe, sinó que deia «com a més a més podríeu llegir això». Jo vaig anar ràpidament a la llibreria a buscar allò, perquè a casa no es llegia, vull dir, a casa no n’hi havia, de llibres, i per tant vaig ser jo el primer que va començar a comprar llibres de “Bruguera Libro Amigo”, que era com una edició de butxaca, molt barateta, perquè jo no tenia gaires diners.
Quin és el teu gènere preferit?
És difícil dir-ne només un, però sobretot potser el que més llegeixo és novel·la.
Què trobes de com s’ensenya la literatura als instituts?
Ara no sé com s’ensenya perquè no estic gaire al dia. Quan jo tenia l’edat d’estar a l’ institut, s’ensenyava molt malament, perquè s’ensenyava com a història de la literatura, aprendre molts títols, noms i dates i anàlisi de text, però com a text curt, no s’ensenyava com a plaer i allò me n’allunyava. També és veritat que jo estudiava tot en castellà i a casa parlava català i era tot com dos mons una mica separats. Però, clar, desconec com es fa ara, confio que es faci molt millor i que us donin aquest punt de gust per la literatura.
Recordes algun professor en especial?
Sí, recordo aquest que et deia abans, l’Alfredo. Era un professor que feia BUP – Batxillerat – i COU. Vaig arribar a anar a classes que no em tocaven per poder escoltar-lo.
Estàs al corrent dels llibres que llegeixen els joves actualment?
Home, tampoc no sé la literatura juvenil, així amb “etiqueta”, concreta, juvenil, no la conec molt. Estic molt al dia de les novetats, de tot el que va sortint i provo de llegir al màxim.
De on et ve aquesta passió que tens per jugar amb ses paraules?
Doncs jo crec que de petit devia caure a la marmita, com l’Obèlix, i a la meva hi havia sopa de lletres! Jo sempre recordo de nen agafar les paraules i veient que tenien doble sentit, que eren, a part del que et deien, era el com t’ho deien. A partir d’aquí sí que vaig començar a llegir i veient que els autors que més m’agradaven per ells el llenguatge era important, com explicaven la història, no només la història que t’explicaven sinó com l’explicaven... I de mica en mica vaig anar-ho interioritzant. Però jo crec que em venia de nen, de que t’ensenyaven les lletres i ja deies que llegint al revés «Roma» sortia «amor» i coses d’aquest tipus.
Què penses de la tecnologia com ara els eBooks o les tablets ?
Jo crec que no hem de tenir por. Ara, també crec que de vegades es fa un gra massa d’enlluernament per la tecnologia i s’oblida que lo important és llegir. Llegir és igual amb qualsevol suport, sigui una tablet, sigui un paper, sigui un papir egipci. Ara bé, el que no és llegir, és saltar d’un lloc a l’altre, és a dir, és llegir d’una altra manera, la lectura del caçador, i crec que estem perdent la capacitat de concentració que la lectura continuada o sostinguda, mitja horeta, una hora, tres hores, no ho sé, cadascú s’ho sap, et dóna. I de vegades amb les tablets i amb la facilitat tecnològica perdem això, però per a mi, les tablets no em molesten gens.
N’utilitzes?
Sí, en tinc. De moment, vaig tenir un llibre electrònic i no em va agradar el sistema, vaja, em vaig quedar molt decebut perquè vaig veure que havien de millorar. És útil, per exemple, per viatjar, per quan agafes un avió o te’n vas de vacances. Jo me’n duc sempre deu o dotze llibres que pesen un munt! I allà els podria dur tots junts.
Ara canviam un poc de tema. Normalment, quins programes de la tele et mires?
Miro molt poca tele, jo hi he treballat molt i miro molt poca tele! Bàsicament miro notícies, miro el futbol, no miro gaires sèries, no miro mai pel·lícules; prefereixo anar al cinema. Miro poc... És veritat que miro molt poca tele...
Has deixat algun llibre sense acabar?
Sí, tot i que em costa, he de reconèixer... Tinc aquest prejudici de que em costa, però sí. Ja fa anys que un escriptor francès de nom Daniel Pennac va fer un llibre, on descrivia els drets dels lectors en una espècie de decàleg i deia: «Mireu, si no t’agrada, el deixes», té raó aquest home. Sí, sí que n’he deixat. I de vegades, com que jo parlo de llibres a la ràdio, de vegades hi ha llibres que ja te’ls comences a veure, que et deceben, i fas una lectura com en diagonal per tenir algun criteri de formació de parlar-ne. Llavors jo ja ho explico. Llibres llegits o fullejats, però sí que en deixo.
Quins són els teus projectes actuals?
Doncs ara, fa poc, a l’estiu, vaig acabar una novel·la i estic al postpart. Això de les novel·les és com una criatura, he estat generant un ésser! No sé quan sortirà i encara no puc dir res.
Ens recomanes algun llibre per llegir?
Sí, home i tant, a veure mira, teniu 13 anys, no? Doncs hi ha un llibre que igual ja el coneixeu que es diu L'amic retrobat, de Fred Uhlman. La història es situa a l'Alemanya nazi, just abans de la 2a Guerra Mundial. L'amistat entre dos nois es posa a prova perquè un esdevé nazi i l’altre es jueu, i fuig a EEUU. S’assembla a El nen amb pijama de ratlles, però aquest es bastant anterior. El nen amb pijama de ratlles està bastant bé, però el que trobo es que L’amic retrobat és mes adult, no t'ho trobes tot tan mastegat.
I ens recomanes un de teu?


 Home, jo diria el Quiet, diria que és el llibre més especial que he fet, i que alhora es un llibre agredolç, perquè es la història del meu fill que va morir quan tenia 9 anys i mig. Tenia paràlisis cerebral, i és una història molt personal però també és un llibre com de viatge. Evidentment hi ha dolor, però també hi ha molt de humor, i mostra com nosaltres rèiem molt amb ell i érem molt feliços amb ell però també patíem. El vaig escriure quan ell encara era viu, doncs me'n vaig sortir i era molt difícil de fer-ho, no? Tenia la sensació de que l’havia de fer.



I ara et farem un petit test de paraules menorquines! A veure si saps que volen dir...
1. Quina vessa!
Quina mandra!
2. Avui xalarem!
Avui ens ho passarem de conya, la mar de bé!
3. T’agrada xuruar?
Xuruar...a Ciutadella en deien de mirar de reüll, com espiar. (xafardejar)
4. Tenc molt talent!
Si!, però el que no sabia era que talent era femení, jo en deia el talent!
5. Els llocs de Menorca
Els llocs..què són els llocs?, doncs aquesta la sabia però ara l’he perduda..jo creia que eren lloques i no ho eren...gall d’indis? No..això eren una altra cosa doncs no, no ho sé!
(Noltros li explicam que es tracta de les cases i les terres del camp)
6. Traginar
Portar coses d’una banda a l’altra.
7. Anar ben gat
Haver begut una mica, no? Clar, perquè aquí els gats són moixos.
8. Una xilla
Una xilla?, no ho sé
(Noltros li deim rient que es tract d'un pet que no fa renou)
9. S’ha embalat una sota!
Per a mi embalar-se es passar-se de voltes i tot això, però una sota no se que vol dir, vaja que s’ha fotut de “lloros”
10. Fer oi
Fer mareig, ganes de vomitar, si?
Et queda de nota un 8 !
Moltes gràcies!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada