DECÀLEG DEL LECTOR

Ja fa uns anys que vaig llegir Com una novel.la (Barcelona, Empúries, 1993)de Daniel Pennac. Com a bona lectora em va produir més d'un somriure de complicitat: "El verb llegir no admet imperatiu", encara record les paraules. Com a professora em va incomodar perquè els seus plantejaments eren ben radicals i controvertits. Jo la veritat és que no els aplic en la meva tasca de docent. Continuo posant lectures obligatòries, però sí que faig molta feina abans per fer una bona selecció, perquè la lectura sigui una experiència plaent. Mai no poso un llibre que abans no hagi llegit prèviament. Mai no poso un llibre amb el qual no hagi gaudit, per molt recomenat que sigui. Mai no poso un llibre mal escrit per molt que el seu argument pugui ser atractiu per als alumnes. En fi, no és gens senzill això d'escollir bones lectures, curtes i barates! Quina moda la de publicar llibres de 500 pàgines, trilogies, a 20 € el volum!
També crec que dins un institut s'han de trobar els moments i els espais per fer aquesta lectura de què ralla Pennac, encara que no sigui a les assignatures de Llengua i literatura.  Anem a trobar-los. Aquí està el repte.
A la web de la Biblioteca Pública de Banyoles he trobat un póster il.lustrat del famós decàleg dels drets -no dels deures- del lector. Aquí el teniu:




1. El dret a no llegir.
2. El dret a saltar-se pàgines.
3. El dret a no acabar un llibre.
4. El dret a rellegir.
5. El dret a llegir qualsevol cosa.
6. El dret a llegir en qualsevol lloc.
7. El dret a fullejar...
8. El dret al bovarysme.
9. El dret a llegir en veu alta.
10. El dret a callar.

Comentaris

Entrades populars